• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie tylko inteligentne ubrania. Moda i uroda przyszłości

Monika Sołoduszkiewicz
23 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kolekcja The Unseen. Niepozorne czarne akcesoria zmieniają kolor pod wpływem takich czynników jak temperatura ciała, ciśnienie atmosferyczne, wiatr lub światło słoneczne. Kolekcja The Unseen. Niepozorne czarne akcesoria zmieniają kolor pod wpływem takich czynników jak temperatura ciała, ciśnienie atmosferyczne, wiatr lub światło słoneczne.

Tydzień temu pisaliśmy o wpływie technologii przyszłości na sprzedaż na rynku premium. W tym, wraz z trójmiejskimi ekspertami, zastanowimy się, co czeka modę i urodę w najbliższych latach i jak wiele będziemy zawdzięczać nowoczesnym rozwiązaniom, zwłaszcza aplikacjom.



Moda

Pierwsze skojarzenia o mariażu mody i technologii najczęściej sprowadzają się do mało atrakcyjnych silikonowych opasek, topornych zegarków albo podświetlanych sukienek w typie bajkowego Kopciuszka. Czy rzeczy idące z duchem czasu i współczesną technologią mogą być jednocześnie ponadczasowe i atrakcyjne wizualnie?

- Innowacje technologiczne weszły do naszego życia codziennego na dobre. Opanowały branżę motoryzacyjną, finansową, ale również modową. Okazuje się, że klienci tego segmentu są jednymi z bardziej wymagających, bo oferowane im produkty muszą być przydatne, działać bez zastrzeżeń, ale też wyglądać pięknie i schludnie - mówi Karolina Matysek, Account Manager w Personal PR. I dodaje:

- Elegancka biżuteria i innowacyjny gadżet w jednym? To możliwe. Jedna z firm stworzyła pierścionki i bransolety, które w momencie, kiedy ktoś próbuje się z nami skontaktować, zaczynają świecić lub wibrować. To idealne rozwiązanie dla modnej bizneswoman. Sektor mody nie mógł zostać pominięty również przez twórców aplikacji na smartfony. Moja ulubiona to Clotify, czyli wirtualna szafa. Dzięki niej zawsze wiem, co aktualnie mam w swojej garderobie, a stylizację na kolejny dzień mogę układać np. stojąc w korku. Zdarza się, że niektóre ubrania noszę w kółko, a o innych po prostu zapominam, bo wylądowały na dnie szafy. Aplikacja przypomina mi o nich, a wtedy często czuję się, jakbym założyła coś zupełnie nowego.

W tym duchu działa marka Levi's, która we współpracy z Google stworzyła całkiem klasycznie wyglądająca dżinsową kurtkę. Projekt Jacquar to inteligentna odzież powstała z połączenia naturalnych włókien z tkaniną przewodzącą impulsy, niezbędne do funkcjonowania elektroniki. Prezentacja prototypu wzbudziła duży entuzjazm wśród fanów nowinek technologicznych, bo dzięki prostym gestom - przeciąganiu, przesuwaniu, przytrzymaniu - można bez trudu słuchać utworów muzycznych i odbierać połączenia, a komunikaty głosowe pozwolą uzyskać informacje nawigacyjne. Koszt inteligentnej kurtki to ok. 350 dolarów, a jej premiery można się spodziewać już jesienią.

  • Aplikacja Clotify, czyli wirtualna szafa.
  • The Unseen
  • Inteligentna kurtka od Levi's i Google
  • Inteligentna kurtka od Levi's i Google
  • Aplikacja GlamScout pozwala użytkowniczkom na wypróbowanie makijażu prosto z oscarowej gali. Ta aplikacja wykorzystuje zdjęcia gwiazd i jednocześnie umożliwia użytkowniczkom zamówienie kosmetyków, jakimi można wykonać wybrany makijaż.
Brytyjski Selfridges zaprezentował w 2015 roku kolekcję luksusowych dodatków od The Unseen, w skład której wchodziły m.in. szale, plecaki, torby i portfele. Wedle wizji londyńskiej projektantki, niepozorne czarne akcesoria zmieniały się w kameleona pod wpływem czynników takich jak temperatura ciała, ciśnienie atmosferyczne, wiatr lub światło słoneczne. Czerwień na wiosnę, a zieleń jesienią? Dzięki technologii wykorzystującej kolorowe farby chromatyczne, torba o fakturze skóry aligatora zmieniała kolor w zależności od pory roku. Za inteligentne dodatki trzeba zapłacić nawet 2 tys. funtów.

Lauren Bowker nie poprzestaje na projektowaniu dodatków. W tym roku zaprezentowała innowacyjną farbę do włosów, która zmienia kolor pod wpływem wahań temperatury ciała i otoczenia. Cała paleta barw od czerni do pasteli w zaledwie kilka sekund, to jedno z ciekawszych rozwiązań prezentowanych na londyńskim Tygodniu Mody. Obecnie projektantka poszukuje źródeł finansowania dla wprowadzenia tego produktu do szerokiej produkcji.

- "Wirtualna szafa", czyli nic innego jak nasz własny zbiór ubrań w telefonie. Każda część garderoby sfotografowana na białym tle (aplikacja sama potrafi wyciąć tło z oryginalnego zdjęcia i wstawić w zamian białe), posegregowana według typu, koloru, marki, materiału. Możemy w niej zamieścić także torebki, buty oraz biżuterię. Dzięki temu przeglądamy całą zawartość swojej garderoby i wybieramy całe stylizacje, siedząc w kuchni przy porannej kawie, bez stresu, pośpiechu i bałaganu. Pomoże nam to także w planowaniu zakupów, bo dokładnie widzimy, co posiadamy i czego nam brakuje - wyjaśnia Katarzyna Krajewska-Turyczyn, właścicielka KKT Studio.
Czy można wyhodować skórzaną kurtkę w laboratorium? Tradycyjna produkcja wyrobów skórzanych powoduje emisję dwutlenku węgla, a z uwagi na substancje wykorzystywane w procesie garbowania, może być niebezpieczna dla zdrowia ludzi i powoduje zanieczyszczenie środowiska. Odpadki procesu produkcji mogą stanowić nawet do 50 proc. ilości surowca, bo skórę dyskwalifikują przebarwienia, nierówności albo źle przycięty kształt.

Projektanci, naukowcy i inżynierowe z Modern Meadow idą o krok dalej, bo używając żywych komórek produkują skórzane ubrania bez udziału zwierząt. Komórki wytwarzające kolagen, a więc główny składnik skóry namnaża się, następnie tworzy włókna, które z kolei są montowane na kształt struktury materiału, a później garbowane. Modern Meadow mówi o swoich projektach "uprawiamy skórę", bo na arkusz skóry z genetycznie modyfikowanych komórek trzeba czekać kilka tygodni. Ten rodzaj technologii umożliwia stworzenie skórzanych ubrań i dodatków łączących w sobie estetykę krokodylej i elastyczność jagnięcej skóry.

Uroda

- Każdej z nas zdarzyło się kupienie produktu, który nas uczulił, zaszkodził bądź po prostu nie przypadł do gustu. Staramy się patrzeć na skład, lecz większości z nas nazwy komponentów nic nie mówią. Jak więc wybrać kosmetyk idealny? Z pomocą przychodzą aplikacje, które po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu ukazują nam szczegółowy skład wraz z opisami konkretnych substancji. Powiadamiają także o możliwych alergenach bądź składnikach, które mogłyby zaszkodzić kobietom w ciąży. Dzięki temu nasze zakupy oraz pielęgnacja staną się bardziej świadome i przemyślane - zauważa Katarzyna Krajewska-Turyczyn.
Upiększające aplikacje oferują spektakularne metamorfozy w kilka sekund i cieszą się coraz większą popularnością. Pozwalają na pokazanie zmian makijażu, koloru włosów, odcienia skóry, a nawet działania zabiegów kosmetycznych. Wszystko zaczęło się od ModiFace i zespołu powstałego na Uniwersytecie Stanforda, który od 1999 roku doskonali badania nad automatyczną analizą twarzy. Dziś ModiFace należy do liderów rynku, a z patentów na analizę i wizualizację skóry twarzy korzystają twórcy aplikacji mobilnych i największe marki kosmetyczne takie jak Sephora, Smashbox czy L'Oreal.

W perspektywie najbliższych kilku lat technologia wpłynie na kilka obszarów rynku mody, jeszcze bardziej ułatwiając konsumentom przejście drogi od inspiracji do zakupu. GlamScout, jak wirtualny artysta, pozwala użytkowniczkom na wypróbowanie makijażu prosto z oscarowej gali. Ta aplikacja wykorzystuje zdjęcia gwiazd i jednocześnie umożliwia użytkowniczkom zamówienie kosmetyków, jakimi można wykonać wybrany makijaż.

Jedną z przydatnych nowinek kosmetycznych jest niewątpliwie aplikacja Clairol My Shade, stworzona przez producenta farb i produktów koloryzujących do włosów. Program analizuje naturalny kolor włosów i pomaga dopasować odcień farby tak, by efekt nie odbiegał od naszych oczekiwań. W ciągu niespełna pół roku od uruchomienia tej aplikacji użytkowniczki przetestowały ponad 12 milionów odcieni. Marka Benefit uruchomiła z kolei usługę Brow Genie, która nie wymaga instalowania aplikacji czy procesu rejestracji. Wysyłamy swoje zdjęcie, a w zamian otrzymujemy informację o tym, jaki kształt brwi będzie dla nas idealny. Oprócz analizy kształtu i wysokości marka proponuje zakup produktów do stylizacji.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (2) 1 zablokowana

  • To już było u Lema

    Vide "Powrót z gwiazd".
    Wkraczamy powoli w tamten świat...

    • 5 0

  • Przecież

    Zaraz Panie będą biegać w burkach... więc to moda narysowana na papierze...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Medycznego: Nowoczesne technologie a prawo medyczne

konferencja

III Konferencja. Autyzm. Od diagnozy do samodzielności

konferencja

Z psychodietetyczką przy herbacie

spotkanie

Najczęściej czytane