• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak bezpiecznie kupować w sieci?

Monika Bielkiewicz
3 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podczas zakupów on-line należy unikać publicznych sieci wi-fi -dzięki nim osoby postronne mogą próbować wykraść nasze dane osobowe lub hasła. Lepiej korzystać z transmisji danych komórkowych. Podczas zakupów on-line należy unikać publicznych sieci wi-fi -dzięki nim osoby postronne mogą próbować wykraść nasze dane osobowe lub hasła. Lepiej korzystać z transmisji danych komórkowych.

Zakupy w internecie są coraz popularniejsze. Akcje promocyjne, atrakcyjne ceny i bogata oferta zachęcają do buszowania w sieci. Kupujemy niemal wszystko - od chemii gospodarczej na luksusowych przedmiotach kończąc. Ważne, aby w szale internetowych zakupów nie stracić głowy. I pieniędzy.



Robisz zakupy w sieci?

Według danych z Digital Market Outlook Statista zakupy w internecie robi już ponad 1,8 mld osób na świecie, z czego w Polsce już ok. 15 mln. Wzrasta nasze zaufanie do sklepów internetowych, klienci są bardziej wymagający i przykładają coraz większą wagę do szczegółów. Z raportu "E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska" wynika, że aż 26 proc. badanych uważa zakupy on-line za w pełni bezpieczne, a niemal połowa (49 proc.) za łatwe i nieskomplikowane. Mimo to nie należy zapominać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Okazja, okazja



Sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Pojawiają się w nich markowe ubrania i akcesoria, luksusowe perfumy i kosmetyki, sprzęt AGD - nierzadko kusząc bardzo atrakcyjnymi cenami. Jednak to właśnie podejrzanie niska cena powinna wzmóc naszą czujność. Niektóre produkty mają swoją stałą wartość rynkową, a różnice pomiędzy sklepami wynoszą proporcjonalnie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych - podkreślają eksperci. Dlatego na widok najnowszego modelu telefonu tańszego o np. tysiąc złotych należy powściągnąć emocje.

Eksperci zalecają, aby przede wszystkim sprawdzić adres i dane sklepu oraz informacje o dostawie. Może się bowiem okazać, że wymarzony telefon musi pokonać tysiące kilometrów z zagranicy zanim trafi do naszych rąk. Równie istotna jest kwestia, jak długo sklep jest obecny w sieci oraz jakie ma opinie wśród klientów.

- Bezpieczne zakupy w internecie to nie tylko kwestie prawne (dotyczące naszych praw jako konsumentów), ale również tzw. bezpieczne zachowania - tłumaczy Katarzyna Kujawa, prawnik z Zespołu IT Szkoła NASK. - Dokonując zakupów przez internet musimy zawsze sprawdzić, czy mamy pełen wgląd w dane rejestrowe sprzedawcy, tj. czy mamy wgląd w jego siedzibę, numer NIP, KRS albo Regon. To, co powinno wzbudzić niepokój klienta to również duża liczba błędów w opisie przedmiotu oraz używanie dziwnego języka. Warto pamiętać, że jeżeli jakikolwiek z elementów strony internetowej wzbudza nasz niepokój, powinniśmy zrezygnować z zakupu - dodaje ekspertka.
Warto pamiętać, że w sieci wciąż nie brakuje sklepów-widm, które ochoczo zabierają od klientów zamówienia oraz pieniądze, aby nagle zniknąć z sieci jak kamfora.

Często zdarza się, że przestępcy dla potrzeb przygotowywanego przestępstwa otwierają fałszywe sklepy internetowe - przestrzegają eksperci z Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich. Zdarza się, że jednorazowo otwierają wiele sklepów, które w późniejszym okresie są wykorzystywane do przestępstw w sytuacjach, gdy kolejne są zamykane przez organy ścigania. Tu można sprawdzić datę rejestracji konkretnej domeny oraz inne informacje na jej temat.

Dokonując zakupów przez internet musimy zawsze sprawdzić, czy mamy pełen wgląd w dane rejestrowe sprzedawcy, tj. czy mamy wgląd w jego siedzibę, numer NIP, KRS albo Regon. Dokonując zakupów przez internet musimy zawsze sprawdzić, czy mamy pełen wgląd w dane rejestrowe sprzedawcy, tj. czy mamy wgląd w jego siedzibę, numer NIP, KRS albo Regon.
Jeśli sklep jest dla nas miejscem nowym i nie wiemy o nim zbyt wiele, a oferuje możliwość wysyłki za pobraniem, warto skorzystać z takiej opcji, przynajmniej podczas pierwszych zakupów. Warto również sprawdzić przy odbiorze, co do nas przyszło - jeżeli otrzymujemy towar niezgodny z opisem albo uszkodzony, spisujemy z doręczycielem raport - taki dokument będzie bardzo pomocny w trakcie walki o nasze prawa oraz o odzyskanie pieniędzy.

Czytanie regulaminu sklepu jest nudne? Owszem, nie jest to może zbyt pasjonująca lektura, ale przed dokonaniem zakupu w sklepie on-line naprawdę warto taki regulamin uważnie przeczytać. W sieci nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy w swoich regulaminach zawierają kontrowersyjne zapisy, które pozbawiają nas praw.

Prawie jak Gucci



Obok klasycznych sklepów www, dużą popularnością wśród Polaków cieszą się aukcje internetowe. Na co zwrócić uwagę, gdy z nich korzystamy? Podstawa to sprawdzenie wiarygodności sprzedawcy. Opinie innych klientów są najbardziej wartościowymi recenzjami, zanim więc zdecydujemy się na zakupy, warto się z nimi zapoznać. Co powinno nas powstrzymać lub przynajmniej zaniepokoić? Zdecydowanie przewaga negatywnych komentarzy albo... ich całkowity brak. Jeżeli jednak osoba bez komentarzy sprzedaje przedmiot, na którym nam szczególnie zależy, warto się zabezpieczyć w trakcie zakupów, wybierając opcję płatności przy odbiorze.

Kolejna ważna zasada? Czytanie nie boli. Niezwykle istotna kwestia podczas zakupów na portalach aukcyjnych to dokładne zapoznanie się z opisem sprzedawanego przedmiotu, a także dokładne obejrzenie zamieszczonych fotografii. Dotyczy to zwłaszcza przedmiotów, które są sprzedawane jako używane. Jeżeli nie mamy pewności co do szczegółów przedmiotu, zawsze warto poprosić sprzedawcę o podesłanie dodatkowych zdjęć. W przypadku nowych rzeczy zwracajmy bacznie uwagę, czy oferowana rzecz nie jest np. podróbką. Naszą czujność powinny zwrócić zwłaszcza określenia typu: "identyczny jak...", " w stylu..." "prawie jak..." nierzadko poprzedzające nazwę znanej marki.

Niezwykle istotny jest również regulamin danej aukcji - jeżeli mamy jakieś wątpliwości, warto skontaktować się ze sprzedawcą - dzwoniąc do niego lub komunikując się z nim za pomocą formularza kontaktowego. Nie odpowiada w żaden sposób? Cóż, chyba nie warto z nim robić interesów. Warto również pamiętać, że jako konsumentom zawsze przysługuje nam prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Jeśli w regulaminie sprzedawcy widnieje informacja, że nie przyjmuje on zwrotów, jest to niezgodne z prawem.

Na portalach aukcyjnych należy  dokładnie zapoznać się z opisem sprzedawanego przedmiotu, a także dokładne obejrzeć zamieszczone fotografie. Na portalach aukcyjnych należy  dokładnie zapoznać się z opisem sprzedawanego przedmiotu, a także dokładne obejrzeć zamieszczone fotografie.

Dane pod opieką



W większości sklepów internetowych musimy założyć konto klienta, aby zrobić w nim zakupy. Pamiętajmy, że to konto zawiera nasze dane osobowe, adresowe oraz nierzadko dane do kart płatniczych i kredytowych. Dlatego ważnym jest, aby rejestrując się w nowym sklepie internetowym, nie bagatelizować kwestii hasła.

- Hasło powinno być przede wszystkim skomplikowane - zaznacza Robert Olańczuk, konsultant ds. automatyzacji i wirtualizacji, właściciel firmy So IT. - Powinno zawierać przynajmniej osiem znaków, w tym wielkie i małe litery, cyfry lub znaki specjalne. Niewskazane jest wykorzystywanie w haśle imienia, nazwiska, dat urodzenia i adresów - słowem informacji łatwo dostępnych. Nie powinniśmy się obawiać, gdy podczas kolejnej wizyty zapomnimy, jak brzmi nasze hasło. Rejestrując się podajemy swój adres e-mail, więc z łatwością je odtworzymy, żądając zresetowania hasła - taki link jest wysyłany na wskazany przez nas adres e-mail. Odradzam zapamiętywanie haseł w przeglądarkach internetowych - wbrew pozorom są bardzo łatwe do uzyskania przez osoby postronne. Zamiast tego sugeruję korzystanie z oprogramowania typu manager haseł lub sejf, gdzie nasze hasła do różnych aplikacji są bezpiecznie przechowywane - dodaje ekspert.
Jak natomiast zadbać o bezpieczeństwo naszej płatności? Przede wszystkim należy wybierać sklepy, które szyfrują połączenia. Co to oznacza? Przeglądarka przy adresie takiej strony będzie wyświetlała małą kłódkę, a do tego standardowy początek adresu, czyli "http" będzie miał postać "https". Jeżeli obok paska adresowego nie ma symbolu kłódki lub po kliknięciu w niego wyświetla się komunikat o tym, że certyfikat wygasł albo jest niemożliwy do weryfikacji, lepiej zrezygnować z dokonywania płatności na takiej stronie.

Warto sprawdzać, czy sprzedawca internetowy wykorzystuje do przeprowadzenia płatności znanego operatora płatności internetowych - zalecają eksperci z Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich. Warto pamiętać, że profesjonalnych sprzedawców internetowych obsługują bezpieczni i uznani operatorzy płatności internetowych. Ważne jest, aby klienci w trakcie dokonywania zakupów mogli zalogować się do internetowych systemów transakcyjnych banków. Należy zachować szczególną ostrożność w sytuacji, kiedy sprzedawca nie korzysta z usług operatora płatności internetowych, a rachunek bankowy do płatności przesyła mailem - przestrzegają.

Na co jeszcze należy zwracać szczególną uwagę podczas dokonywania płatności? Warto sprawdzić, czy numer konta, na który przelewane są środki, jest właściwy. Taką weryfikację należy przeprowadzić zarówno w bankowości internetowej, jak i w SMS-ie potwierdzającym transakcję. To ważne, ponieważ są oprogramowania, które potrafią podmienić kopiowany numer konta na numer konta cyberprzestępcy.

Niezależnie od tego, w jaki sposób kupujemy on-line - korzystając z komputera czy telefonu komórkowego, należy przestrzegać kilku prostych zasad dotyczących sieci i urządzeń, z których korzystamy.

- Przede wszystkim należy unikać publicznych sieci wi-fi - zaznacza Robert Olańczuk. - Zazwyczaj nie są to sieci zabezpieczone (szyfrowane), więc nasze poufne dane są przesyłane "otwartym" tekstem i można je łatwo odczytać. Lepiej korzystać z transmisji danych komórkowych. Niezwykle istotne są również dobre programy antywirusowe z automatycznymi aktualizacjami oprogramowania i bazy wirusów. To ważne, ponieważ aktualizacje usuwają "dziury" w systemie, a to one mogą być wykorzystane przez przestępców, by włamać się do komputera lub smartfona.

Opinie (56) 1 zablokowana

  • bardzo trudno (10)

    1.sprawdzamy opinie o sprzedawcy i o produkcie.
    2.zamawiamy za pobraniem dla naszego bezpieczenstwa .
    3.programy w stylu "ochrona kupujacych allegro " to fikcja -chronia sprzedajacych i interesy allegro.
    4.przesylke dokladnie sprawdzamy przed odbiorem .

    • 3 6

    • Super. Teraz załóżmy, że wysłałem Ci cegłę. (4)

      W jaki sposób Ci to pomoże, jeżeli nie możesz otworzyć paczki przed zapłaceniem za pobranie?

      Jedna prosta zasada - płać kartą, w razie wątów - chargeback.

      • 4 0

      • Najlepsze to, raty 0% - masz 14 dni na odstąpienie umowy kredytowej. Tyle w temacie bezpieczeństwa.

        • 1 0

      • Wiec płacisz, otwierasz przesyłkę i sprawdzasz i Ew. spisujesz protokół (2)

        jak przesyłka nie jest pobraniowa to kurier często zostawia ją u sąsiada czy na recepcji, a wtedy to już kicha.

        • 1 1

        • Nie ma kichy, bo masz 14 dni na odstąpienie. (1)

          A jak ktoś nie respektuje? To będzie płakać, jak dopłaci do chargebacka :D

          • 0 2

          • Będzie kicha, bo towar nie może być uszkodzony

            ...a tym bardziej ukradziony gdzieś na poczcie

            • 0 0

    • dokladnie platnosc za pobraniem tylko podnosi koszty i jest bzdura!

      • 3 2

    • Poleciałeś :) (1)

      "3.programy w stylu "ochrona kupujacych allegro " to fikcja -chronia sprzedajacych i interesy allegro."
      Allegro chroniący sprzedających? Przejdź Alicjo na drugą stronę lustra, bo Allegro ma w poważaniu sprzedających i płaszczy się tylko przez klientami

      • 4 0

      • no raczej nie.

        troszczy się co najwyżej o siebie.
        Nie obchodzi ich ani dobro kupujacego ani sprzedawcy.

        • 4 0

    • Do mnie raz przyszła pusta paczka

      Sprzedający umył ręce, bo na naklejce była wpisana odpowiednia waga. Kurier zostawił paczkę na recepcji, więc nie miałem nawet możliwości sprawdzić zawartości. Pocztex oczywiście odrzucił reklamacje, więc idę z tym do UKE powołując się na fakt, że nie mają mojego podpisu na pokwitowaniu.

      • 2 1

    • 1. opinie są w dzisiejszych czasach nic nie warte
      2. pobranie chroni nas tylko częściowo, nie wszyscy sprzedawcy chcą je oferować, a różnica w koszcie przesyłki potrafi zabić opłacalność zakupu przez Internet
      4. fikcja, żaden kurier nie będzie czekał aż łaskawie sprawdzisz paczkę, nie mają takiego obowiązku i tego robić nie chcą.

      • 6 1

  • Nie warto przez interent (2)

    Ja kiedys kupiulem i mi zly towar wyslali potem sie meczylem aby oddali pienaidze i od tego momentu nic juz nie kupuje, wole stacjonarnie

    • 4 13

    • Kiedyś, to pewnie z 10 lat temu.

      Bo zgodnie z polskim prawem masz 14 dni na odstąpienie od umowy. Odsyłasz towar i za max 14 dni masz kasę na koncie.

      • 4 3

    • Łączymy się w bólu...

      • 2 3

  • Jej, pan ekspert pojechał trochę... Ważne jest, żeby w każdym sklepie mieć inne hasło, a ich przecież nie sposób pamiętać. Nie wiem, jak można łatwo odzyskać hasła zapisane np. w KeePassie podłączonym do przeglądarki.

    A i tak najważniejszą zasadą jest płacenie kartą, w razie problemów można zrobić chargeback i nie trzeba się ze sprzedawcą użerać.

    • 5 2

  • w jaki sposób robi się chargeback? (3)

    jakie są zasady, warunki skorzystania z takiej opcji?

    • 4 1

    • Z jednej ze stron internetowych:

      Konsument kontaktuje się ze swoim bankiem (wystawcą karty) i zgłasza żądanie chargebacku.
      Wystawca karty inicjuje procedurę chargebacku i kontaktuje się z acquirerem (centrum autoryzacyjnym/rozliczeniowym).
      Acquirer informuje sprzedawcę o zgłoszonym chargebacku i prosi go o zajęcie stanowiska w określonym terminie (np. 7 dni).
      Sprzedawca albo akceptuje reklamację chargeback, albo odrzuca ją i dostarcza dokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia.
      Jeśli sprzedawca akceptuje chargeback, nie odpowiada w wyznaczonym terminie lub odrzuca chargeback, ale nie jest w stanie dostarczyć dokumentacji musi zwrócić środki i uiścić stosowną opłatę.
      Acquirer informuje wystawcę karty o stanowisku sprzedawcy i przekazuje ewentualną dokumentację (jeśli sprzedawca dowodzi swoich racji).
      Wystawca karty informuje konsumenta o wyniku postępowania. Jeśli racja była po stronie sprzedawcy, środki nie są zwracane.

      • 1 2

    • bzdura totalna warunki ustala kazdy wydawca karty idywidualnie inaczej visa i masterkard (1)

      oba wymagają być zgłosił sprawę kradzieży lub oszustwa na policji i przekazał im to potwierdzenie .zgłaszasz to do banku. Procedura może potrwać nawet kilka miesięcy!
      I jeszcze jedno wydawcy karty zmnielili przypisy wyłącznie dla Polski by to maksymalnie utrudnić bo było zbyt wiele i czeste korzystanie z tego typu operacji.

      • 2 2

      • Nie kłam, Pinokio.

        • 0 0

  • Robisz zakupy w sieci?

    To pytanie jest nieaktualne.
    W tym roku nie pamiętam, kiedy zakupy robiłem w galerii.

    • 7 0

  • Moja Grażynka sama czyści karty do zera - nie potrzeba hakera :)

    Buty, szminki czy pomady, wszystko wrzuca do szuflady.

    • 16 1

  • Uwaga na witryny do przelewów sofort!!! (1)

    Wykorzystywane przez sklepy takie jak Deichmann i TUI.
    Nie korzystajcie z tego rodzaju przelewu, w najprostszy sposób można cały przebieg płatności opisać tak, jakbyście podawali obcej osobie hasło i pin do swojego konta, aby ona za was wykonała przelew. Nigdy nie płaćcie w ten sposób.

    • 8 1

    • W maju kupowałam w sieci wycieczkę z TUI i żadnych problemów nie było.

      • 0 0

  • W ankiecie brak odpowiedzi: wszystko oprócz ubrań

    Trzy razy musiałem odsyłać bo zły rozmiar, albo coś źle leżało i tylko stacjonarnie.

    • 5 2

  • Niech ekspert wskaże choć jeden sklep z nieszyfrowanym połączeniem do płatności

    • 1 1

  • super zdjecie karty kredytowej z numerami prosze jeszcze drugą strone :) (1)

    • 3 1

    • A nie brakuje ci kilku cyfr na tej karcie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Prowadzenie cukrzycy u kobiet z cukrzycą ciążową lub cukrzycą typu I

badania

Zostań dawcą szpiku

imprezy i akcje charytatywne

Najczęściej czytane