• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?

Joanna Puchala
10 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność. W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność.

Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.



Na co zwracasz uwagę, dobierając ubiór do pracy?

- Dress code w pracy, czyli inaczej zbiór zasad i wskazówek na temat ubioru w danej firmie i na określonym stanowisku funkcjonuje w naszym kraju już od dość dawna i na stałe wpisał się w regulaminy albo ustne ustalenia poszczególnych przedsiębiorstw. Każda praca, niezależnie od jej charakteru, wymaga od nas wpasowania się w istniejącą w niej kulturę organizacyjną. To, jak wyglądamy, jest wyrazem szacunku zarówno do przełożonych, jak i naszych klientów. Mój ubiór świadczy o mnie, a nie od dziś wiadomo, że jak mnie widzą, tak mnie piszą. Mądrość starych przysłów jest ponadczasowa i dziś jak najbardziej aktualna. Świetnie dobrany strój może nam pomóc w pozytywnym załatwieniu wielu kwestii biznesowych - mówi Alicja Skwarło z Kompleksowego kreowania wizerunku.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.

- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.

- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.

- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
  • Stylizacja służbowa powinna być elegancka i niezbyt krzykliwa po to, by podkreślić nasze kompetencje.
  • Bardzo często nasz ubiór jest podyktowany tym, czy w danym dniu mamy zaplanowane ważne spotkania.

Konkretne okazje



Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.

- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.

- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.

Czego należy unikać?



- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.

Czerń i inne kolory



Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.

- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
  • Niektóre firmy wprowadzają jeden dzień w tygodniu, w którym możemy ubierać się zgodnie z naszymi preferencjami.
  • Pracując zdalnie możemy pozwolić sobie na największą wygodę i komfort ubioru. Wtedy tylko w momencie spotkań biznesowych powinniśmy przywiązywać uwagę do eleganckiego ubioru.

Fryzura i makijaż



Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.

- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz  grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy. Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy.

Luźna elegancja



Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.

- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.

Miejsca

Opinie (78) 2 zablokowane

  • W ankiecie brakuje pozycji

    trzydziestu. To by dopiero była ankieta.

    • 3 0

  • Zdejmijcie kajdany...

    Dzień w dzień ten sam Dress code, niweygodny...

    • 3 0

  • Takie ladne panie do pracy tylko w czystej naturze:)

    :)

    • 3 2

  • Pytanie powinno brzmieć: Jak się ubierać w fabrykach papieru ?

    Tylko takie można mieć skojarzenia czytając ten artykuł, a zresztą gdzie młodzież ma pracować jak tu żadnej normalnej produkcji w tym kraju nie ma. W tych akwariach to tylko można ćwiczyć karpia i świrować słupkami, to się nazywa tam kreatywność. Jak trafią ze słupkami to w takiej korporacji szefowie dostają ,,orgazm" a to trudne w ich zestresowanym życiu.

    • 12 3

  • Kierownik Budowy

    Na co dzień jeans i bluza dresowa, jak ciepło to krótki spodenki.
    Oczywiście kask i buty BHP.
    Zarobki 3 średnie krajowe.
    Znam tez takich co chodzą tylko w koszulach i marynarkach, ale sukcesu przez to nie osiągnęli...

    • 14 2

  • Jak podkreślić swoje kompetencje?

    no u mnie w robocie wystarczy być trzeźwym, mieć buciory robocze, kask i słoik wazeliny w razie 'kontroli' szefa

    • 14 0

  • pomarańczowy kombinezon,buty z metalowym czubkiem,kask i gogle (1)

    i piętnaście średnich krajowych

    • 9 2

    • Kry....

      • 2 0

  • Dress code - czy uważacie że te nie Polskie nazwy dodają wam jakości? Żal mi tych wszystkich co zamiast wyrażeń lub nazw w języku Polskim używają angielszczyzny, może czuja się tacy światowi? Pamiętać trzeba o naszej ojczyźnie, o naszym języku, naszej tradycji. Naród który tego nie szanuje idzie powolnymi krokami na dno.

    • 9 5

  • burka lub habit

    załatwiają sprawę

    • 2 1

  • Tak, bardzo powierzchowny artykuł. Dotyka tylko wąskiej grupy ludzi i do tego prawie tylko kobiet.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warsztat muzykoterapeutyczny Opowieści wewnętrznego dziecka

100 zł
warsztaty, spotkanie

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Galeria Przymorze zachęca do oddawania krwi

imprezy i akcje charytatywne

Najczęściej czytane