• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?

Joanna Puchala
10 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność. W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność.

Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.



Na co zwracasz uwagę, dobierając ubiór do pracy?

- Dress code w pracy, czyli inaczej zbiór zasad i wskazówek na temat ubioru w danej firmie i na określonym stanowisku funkcjonuje w naszym kraju już od dość dawna i na stałe wpisał się w regulaminy albo ustne ustalenia poszczególnych przedsiębiorstw. Każda praca, niezależnie od jej charakteru, wymaga od nas wpasowania się w istniejącą w niej kulturę organizacyjną. To, jak wyglądamy, jest wyrazem szacunku zarówno do przełożonych, jak i naszych klientów. Mój ubiór świadczy o mnie, a nie od dziś wiadomo, że jak mnie widzą, tak mnie piszą. Mądrość starych przysłów jest ponadczasowa i dziś jak najbardziej aktualna. Świetnie dobrany strój może nam pomóc w pozytywnym załatwieniu wielu kwestii biznesowych - mówi Alicja Skwarło z Kompleksowego kreowania wizerunku.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.

- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.

- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.

- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
  • Stylizacja służbowa powinna być elegancka i niezbyt krzykliwa po to, by podkreślić nasze kompetencje.
  • Bardzo często nasz ubiór jest podyktowany tym, czy w danym dniu mamy zaplanowane ważne spotkania.

Konkretne okazje



Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.

- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.

- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.

Czego należy unikać?



- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.

Czerń i inne kolory



Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.

- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
  • Niektóre firmy wprowadzają jeden dzień w tygodniu, w którym możemy ubierać się zgodnie z naszymi preferencjami.
  • Pracując zdalnie możemy pozwolić sobie na największą wygodę i komfort ubioru. Wtedy tylko w momencie spotkań biznesowych powinniśmy przywiązywać uwagę do eleganckiego ubioru.

Fryzura i makijaż



Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.

- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz  grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy. Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy.

Luźna elegancja



Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.

- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.

Miejsca

Opinie (78) 2 zablokowane

  • W ankiecie brakuje pozycji

    trzydziestu. To by dopiero była ankieta.

    • 3 0

  • Latem (2)

    Krótka mini i czarne pończochy. A po pracy....do drugiej pracy :-)

    • 30 5

    • ..prawda (1)

      .. - to moj styl tez!!!

      • 1 3

      • Tomasz kolarz???

        • 4 1

  • Nie ubieraj się :D pokaż bobra

    • 7 7

  • Pracowalem kiedys w jednej firmie gdzie nagle oglosili dress code. Nawet bylo opisane z jakich materialow maja byc buty czy spodnie. Niestety pracodawca nie potrafil powiedziec skad pracownik zarabiajacy ochlapy ma sobie kupic takie ciuchy

    • 27 1

  • Jak prawidłowo siedzieć w pracy ?

    KRÓTKO

    • 31 1

  • Klapki Kubota i biale skarpetki. Palce wylatujace na 2-3 cm do przodu.

    Albo kapcie domowe, czarne wysokie skarpetki i krótkie spodenki.

    • 20 1

  • Nie ubierają się, pokaż cycki.

    • 7 6

  • Pani Joanna

    nadaje się do służby wojskowej lub penitencjarnej

    • 14 6

  • A dlaczego pisze Pani tylko o biznesie? (1)

    Dress code obowiązuje także w innych zawodach, np. w edukacji.

    • 52 0

    • W sklepie spozywczym i barze mlecznym takze.

      • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Maj w Sercu Mamy 2024 - rozwojowy festiwal łączący pokolenia

festyn, warsztaty, spotkanie, joga

Konferencja "SM i co z tego?"

konferencja

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Najczęściej czytane