- 1 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (35 opinii)
- 2 Rodzic po usłyszeniu diagnozy jest w rozsypce. Wsparciem onkosegregator (5 opinii)
- 3 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (76 opinii)
- 4 Co Polacy jedzą na śniadanie? (97 opinii)
- 5 Nowy rektor GUMed wybrany (99 opinii)
- 6 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?
Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.
- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.
- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.
- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
Konkretne okazje
Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.
- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.
- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.
Czego należy unikać?
- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.
Czerń i inne kolory
Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.
- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
Fryzura i makijaż
Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.
- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Luźna elegancja
Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.
- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (78) 2 zablokowane
-
2018-03-10 14:36
(3)
Ubieram sie tak jak zarabiam czyli byle jak. Jak!pracodawca chce aby byl ladnie ubrany to nich da kase.
- 90 11
-
2018-03-10 14:56
Na budowie wystarczy że będziesz miał kask i dobre obuwie... (1)
Natomiast ubieranie się "byle jak" nie świadczy o zarobkach, tylko o guście oraz podejściu do swojego życia. Masz wysokie wymagania do swojego pracodawcy? - zacznij od siebie. Może właśnie masz takie wynagrodzenie, ponieważ do wszystkiego masz takie podejście "byle jak" - do swojego ubioru, do swoich obowiązków, do swojego życia...
- 24 19
-
2018-03-12 10:38
Zabawne jak szybko wysnuwasz wnioski które nie są ze sobą powiązane. Przecież lepiej jest udawać, wszystkie banki to robią, pracownicy ubrani schludnie, a pensje niskie, ale ważne, że pracownicy się starają tymi ciuchami, może góra doceni, w końcu powinni zacząć od siebie...
- 7 0
-
2018-03-10 16:26
głupich nie sieją sami się rodzą,
miej potem pretensje tylko do siebie a nie dla innych
- 2 10
-
2018-03-11 16:21
A do biedru co ubrać ? (1)
- 7 0
-
2018-03-11 21:44
Coś w kropki
- 13 0
-
2018-03-10 20:43
a u nas (3)
U mnie w pracy jeden konserwator chodzi w crocsach bez skarpet, a jak się schyli to wyłazi mu pół rowu! Co z nim zrobić?
- 17 1
-
2018-03-11 21:41
Tzw. dekolt murarza
- 7 0
-
2018-03-11 11:51
stanowczo nie dokarmiać więcej !
- 2 1
-
2018-03-10 21:32
on jest hipsterem.
- 9 0
-
2018-03-11 16:36
Męska spódnica
Dlaczego mężczyźni nie mogą nosić męskich spódnic, skoro robili to przez wiele wieków. Kobiety są bardziej odważne i zakładają to co chcą. Również spódnice, które do końca XIX wieku były zarezerwowane tylko dla mężczyzn.
- 7 4
-
2018-03-10 18:09
ja w robocie noszę fartuch (1)
to co mam pod spodem jest niewidoczne, w zasadzie nie muszę piżamy zdejmować
- 19 3
-
2018-03-11 16:23
W biedrze tez garsonka
Nie bardzo
- 0 2
-
2018-03-10 18:21
Jak będę zarabiał 6-7k+ na łapę to będę chodził w marynarce (2)
a tymczasem ch... z dress code. BTW w sondzie jest za dużo opcji.
- 31 2
-
2018-03-10 21:56
(1)
Dlatego, że masz pusto we łbie i niechluj z Ciebie to nie zarabiasz nawet 3K
- 3 4
-
2018-03-11 16:05
jestem janusz biznesu.....
wole 2-3 trzech tanich slabych, miernych ale wiernych i wisi mi czy za 2k ktore im place ubieraja sie w lumpeksie, tesco czy na wyprzedazach niz za to kase 1 specjaliste pod krawatem, ktory na 5 wyslanych cv ma 7 ofert pracy.... taka prawda misie
- 4 0
-
2018-03-11 15:29
Tzw "strój służbowy" - O.K. Dobrze jednak jak nie jest dopasowany rozmiarem! Osoba, która ma go nosić powinna się w nim dobrze czuć - jej zdanie w tym względzie jest bardzo ważne i trzeba się z nim liczyć zwłaszcza jak sytuacja dotyczy pracy w salonie sprzedaży odzieży i konsultacji wizerunkowych.
- 4 3
-
2018-03-10 13:31
Najważniejsze aby logo marki było dobrze widoczne. (4)
No i metki nie obcinać i ceną na zewnątrz ustawić.
Tak wystrojona biurwa już może się przechadzać między kurami siedzącymi na grzędach i dumnie prężyć pierś.- 82 32
-
2018-03-10 16:32
biurwa , kury..... (3)
brak szacunku i empatii dla innych nic przez to w życiu nic nie osiągniesz ,z wiekiem będziesz tryskał jadem i za wszystko obwiniał innych a tymczasem żródło Twojej życiowej porażki jest w Tobie
- 27 17
-
2018-03-10 19:52
Ej, koleś napisał prawdę. (1)
Babki na stanowiskach dyrektorskich są czasami od***ane jak ku... na niedzielę...
- 14 8
-
2018-03-11 12:58
Ja doceniam dziewczyny które nie zakładają majtek.
Tak powinyy robić wszystkie fajne biurowe laski brak majtek to podstawa sukcesu.
- 8 4
-
2018-03-11 09:30
A Ty w glowe się pitolni....j
- 5 3
-
2018-03-11 12:17
Tak, bardzo powierzchowny artykuł. Dotyka tylko wąskiej grupy ludzi i do tego prawie tylko kobiet.
- 10 1
-
2018-03-10 17:07
równouprawnienie (2)
A dlaczego 95% Pani artykułu poświęcona jest kobietom ? Wobec tego tytuł powinno nosić nazwę damski dress code. Mimo iz ja potrafie zadbac o swój wizerunek to może ktoś chciałby jednak wynieść z niego jakaś wiedzę dotyczącą części męskiej? poważny błąd przy pisaniu artykułu, polecam dokończyć
- 94 0
-
2018-03-11 08:02
Cześć męska ubiera gajer (1)
i w większości sytuacji ma kłopot z bani.
Kobiety zaś wpadły we własne sidła modowego wydziwiania.- 8 0
-
2018-03-11 11:48
no niestety w biurze sam garnitur to za mało
jakiej koszuli nie należy zakładać do jakiego materiału
albo jak dobrać dodatki i kiedy krawat a kiedy nie
W modzie męskiej też są trendy oraz podstawowe zasady i chętnie bym też poczytala o modzie męskiej- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.