• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?

Joanna Puchala
10 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność. W niektórych firmach obowiązuje dress code, który określa nam sposób, w jaki powinniśmy się ubierać, w innych natomiast możemy sobie pozwolić na większą dowolność.

Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.



Na co zwracasz uwagę, dobierając ubiór do pracy?

- Dress code w pracy, czyli inaczej zbiór zasad i wskazówek na temat ubioru w danej firmie i na określonym stanowisku funkcjonuje w naszym kraju już od dość dawna i na stałe wpisał się w regulaminy albo ustne ustalenia poszczególnych przedsiębiorstw. Każda praca, niezależnie od jej charakteru, wymaga od nas wpasowania się w istniejącą w niej kulturę organizacyjną. To, jak wyglądamy, jest wyrazem szacunku zarówno do przełożonych, jak i naszych klientów. Mój ubiór świadczy o mnie, a nie od dziś wiadomo, że jak mnie widzą, tak mnie piszą. Mądrość starych przysłów jest ponadczasowa i dziś jak najbardziej aktualna. Świetnie dobrany strój może nam pomóc w pozytywnym załatwieniu wielu kwestii biznesowych - mówi Alicja Skwarło z Kompleksowego kreowania wizerunku.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.

- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.

- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.

- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
  • Stylizacja służbowa powinna być elegancka i niezbyt krzykliwa po to, by podkreślić nasze kompetencje.
  • Bardzo często nasz ubiór jest podyktowany tym, czy w danym dniu mamy zaplanowane ważne spotkania.

Konkretne okazje



Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.

- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.

- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.

Czego należy unikać?



- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.

Czerń i inne kolory



Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.

- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
  • Niektóre firmy wprowadzają jeden dzień w tygodniu, w którym możemy ubierać się zgodnie z naszymi preferencjami.
  • Pracując zdalnie możemy pozwolić sobie na największą wygodę i komfort ubioru. Wtedy tylko w momencie spotkań biznesowych powinniśmy przywiązywać uwagę do eleganckiego ubioru.

Fryzura i makijaż



Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.

- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz  grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy. Jeansy i trampki to bardzo chętnie wybierana stylizacja, jeśli nie zabraniają nam tego odgórne normy.

Luźna elegancja



Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.

- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.

Miejsca

Opinie (78) 2 zablokowane

  • Najważniejsze aby logo marki było dobrze widoczne. (4)

    No i metki nie obcinać i ceną na zewnątrz ustawić.
    Tak wystrojona biurwa już może się przechadzać między kurami siedzącymi na grzędach i dumnie prężyć pierś.

    • 82 32

    • biurwa , kury..... (3)

      brak szacunku i empatii dla innych nic przez to w życiu nic nie osiągniesz ,z wiekiem będziesz tryskał jadem i za wszystko obwiniał innych a tymczasem żródło Twojej życiowej porażki jest w Tobie

      • 27 17

      • Ej, koleś napisał prawdę. (1)

        Babki na stanowiskach dyrektorskich są czasami od***ane jak ku... na niedzielę...

        • 14 8

        • Ja doceniam dziewczyny które nie zakładają majtek.

          Tak powinyy robić wszystkie fajne biurowe laski brak majtek to podstawa sukcesu.

          • 8 4

      • A Ty w glowe się pitolni....j

        • 5 3

  • Cały akapit "czego należy unikać?" do kosza (6)

    Widać, że pani Aleksandra nigdy nie prowadziła poważnego biznesu. Pani Aleksandro, zdradzę pewną tajemnicę. Gdy na spotkaniu jest atrakcyjna kobieta, która w sposób elegancki zaprzeczy Pani zakazom, proszę uwierzyć, że można załatwić wiele spraw w duuużo krótszym czasie. Umiejętne podkreślenie dekoltu, ramion czy stóp - to są elementy u pań z kluczem do sukcesu w wielu branżach w biznesie.

    • 59 47

    • Ale to przecież czysty seksizm... (4)

      • 17 4

      • Uważasz, że seksizm i biznes się wykluczają? (3)

        • 12 7

        • Tak, bo patrzę na merytoryczną stronę np.oferty, gdybym patrzył na piękno kobiety ją prezentującej, (2)

          nie raz wybrałbym gorszą ofertę dla mojej firmy.
          Miałem takie doświadczenia.

          • 4 2

          • No i to jest wlasnie dzialanie seksistowskie (1)

            Dajesz do zrozumienia, ze oferta zlozona przez kobiete jest gorsza dla twojej firmy...niz inna taka sama oferta??? Wiem co mi zaraz zarzucisz, ze przeinaczam caly kontekst. A ja zapytam, czy prownales w tym samym czasie wszystkie oferty zeby moc je porownac? Dyskusje uwazam za zakonczona.

            • 0 3

            • no czytasz bez zrozumienia

              gościu przecież nie napisał, że nie kupiłby czegoś od kobiety, ale że w biznesie nie może kierować się urodą kobiety sprzedawcy, bo skupiając się tylko na tym aspekcie mógłby wcale nie wybrać korzystnej oferty.
              Po prostu zwrócił uwagę na to, że podejmowanie decyzji pod wpływem bodźców wizualnych nie zawsze jest korzystne:)

              • 2 0

    • W pracy powinny liczyć się kompetencje

      • 5 0

  • (3)

    Moim zdaniem w pracy zawsze należy wyglądać schludnie i gustownie.

    • 39 7

    • Zgadzam sie (1)

      Dlatego na rusztowaniu zawsze z gracja i szykiem

      • 37 1

      • i w czystych

        gaciach

        • 4 1

    • Połowa informatyków się z tego śmieje :D

      • 1 0

  • W biurze zmieniam obuwie na wygodniejsze i lżejsze (4)

    Dziwią mnie przybysze z Mazur i Kujaw którzy siedzą cały dzień w ciężkich trepach a kobiety w mini i kozaki za kolano:))

    • 76 11

    • mini i kozaki - moda wschodnia (1)

      za odrą tego nie ma

      • 32 4

      • Na Wyspach żeś nie był. Angolki to w lecie w kozakach łażą.

        • 2 0

    • Brzmi jakobyś pracował w burdelu.. (1)

      • 11 2

      • Hehe

        Alfons i jego dziewczyny

        • 0 0

  • (3)

    Ubieram sie tak jak zarabiam czyli byle jak. Jak!pracodawca chce aby byl ladnie ubrany to nich da kase.

    • 90 11

    • Na budowie wystarczy że będziesz miał kask i dobre obuwie... (1)

      Natomiast ubieranie się "byle jak" nie świadczy o zarobkach, tylko o guście oraz podejściu do swojego życia. Masz wysokie wymagania do swojego pracodawcy? - zacznij od siebie. Może właśnie masz takie wynagrodzenie, ponieważ do wszystkiego masz takie podejście "byle jak" - do swojego ubioru, do swoich obowiązków, do swojego życia...

      • 24 19

      • Zabawne jak szybko wysnuwasz wnioski które nie są ze sobą powiązane. Przecież lepiej jest udawać, wszystkie banki to robią, pracownicy ubrani schludnie, a pensje niskie, ale ważne, że pracownicy się starają tymi ciuchami, może góra doceni, w końcu powinni zacząć od siebie...

        • 7 0

    • głupich nie sieją sami się rodzą,

      miej potem pretensje tylko do siebie a nie dla innych

      • 2 10

  • A dlaczego pisze Pani tylko o biznesie? (1)

    Dress code obowiązuje także w innych zawodach, np. w edukacji.

    • 52 0

    • W sklepie spozywczym i barze mlecznym takze.

      • 23 3

  • Latem (2)

    Krótka mini i czarne pończochy. A po pracy....do drugiej pracy :-)

    • 30 5

    • ..prawda (1)

      .. - to moj styl tez!!!

      • 1 3

      • Tomasz kolarz???

        • 4 1

  • Pani Joanna

    nadaje się do służby wojskowej lub penitencjarnej

    • 14 6

  • równouprawnienie (2)

    A dlaczego 95% Pani artykułu poświęcona jest kobietom ? Wobec tego tytuł powinno nosić nazwę damski dress code. Mimo iz ja potrafie zadbac o swój wizerunek to może ktoś chciałby jednak wynieść z niego jakaś wiedzę dotyczącą części męskiej? poważny błąd przy pisaniu artykułu, polecam dokończyć

    • 94 0

    • Cześć męska ubiera gajer (1)

      i w większości sytuacji ma kłopot z bani.

      Kobiety zaś wpadły we własne sidła modowego wydziwiania.

      • 8 0

      • no niestety w biurze sam garnitur to za mało
        jakiej koszuli nie należy zakładać do jakiego materiału
        albo jak dobrać dodatki i kiedy krawat a kiedy nie

        W modzie męskiej też są trendy oraz podstawowe zasady i chętnie bym też poczytala o modzie męskiej

        • 8 1

  • Wolny wybór (3)

    Stringi i bez stanika spódnica mini bluzka przezroczysta 100procet podwyżki

    • 48 8

    • e.. kiepska ta porada (1)

      w stringach nie bylo wygodnie, bo jajka widac :(

      • 35 1

      • A jak cisną !!

        • 3 1

    • o to cię prosi kochanek

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Depresja poporodowa. Rozmowa z psycholożką Martą Zawadzką-Zboś

spotkanie, konsultacje

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Medycznego: Nowoczesne technologie a prawo medyczne

konferencja

Targi kosmetyczne i fryzjerskie - Uroda

targi

Najczęściej czytane